Skapa ”nya hem” att samlas kring. Hitta balans mellan tillit och kontroll. Och undvik att kalla till möten som mest stjäl tid. När hybridarbete blir vanligare förändras även chefens roll.
43 procent av de statliga myndigheterna anser att det blivit svårare för chefer att styra och följa upp verksamheten när medarbetarna distansarbetar, visar en enkät som Riksrevisionen gjort. Ännu fler har bekymmer med att skapa en god introduktion för nyanställda, fånga upp medarbetares behov och skapa sammanhållning i gruppen.
Vad är viktigt för en ledare att uppmärksamma när en arbetsplats är digitaliserad? Och hur skapas en god arbetsmiljö i ett sådant sammanhang? Det är frågor som åhörarna utlovas få svar på när myndigheter och arbetsmarknadens parter står värdar för ett webbinarium om digitalt ledarskap.
Många chefer skulle önska att medarbetarna var mer på kontoret, visar en undersökning som gjorts på uppdrag av Stockholms Handelskammare. Cheferna tycker också att det ställs högre krav på ledarskap i det hybrida arbetslivet.