Webbinarium uppmärksammar digitalt ledarskap
Vad är viktigt för en ledare att uppmärksamma när en arbetsplats är digitaliserad? Och hur skapas en god arbetsmiljö i ett sådant sammanhang? Det är frågor som åhörarna utlovas få svar på när myndigheter och arbetsmarknadens parter står värdar för ett webbinarium om digitalt ledarskap.
Arbetsmiljöverket har nyligen genomfört en inspektionsinsats med fokus på ledarsakpets roll i det digitala arbetet, där ett stort antal arbetsställen inom den privata sektorn inspekterats.
På ett webbinarium 25 oktober finns möjlighet att få ta del av såväl resultaten av inspektionerna som lärande exempel från en myndighet som aktivt arbetat med den digitala arbetsmiljön. Webbinariet arrangeras av det svenska arbetsmiljönätverket, som består av myndigheterna Myndigheten för arbetsmiljökunskap, Mynak, och Arbetsmiljöverket, samt arbetsmarknadens parter.
På webbinariet kommer representanter för fack och arbetsgivare på Tillväxtverket att berätta om hur myndigheten arbetat med den digitala arbetsmiljön när den skapade en temporär organisation, som leddes helt på distans, för korttidsstöd för företag som behövde göra personalpermitteringar under pandemin.
Arbetsmiljöverkets projektledare Malin Cato kommer också att berätta om resultaten från myndighetens inspektioner av ledarskapet i det digitala arbetslivet, och organisationerna Prevent och Suntarbetsliv visar verktyg för att leda och samverka på distans.
Det går att anmäla sig till webbinariet på Myndigheten för arbetsmiljökunskaps webbplats. Tidigare webbinarier går att se i efterhand på myndighetens Youtube-kanal.