 
  Ny guide ger chefer stöd för att prata om hövlighet
Ohövlighet på jobbet kan få allvarliga konsekvenser för arbetsmiljön. Som chef är det viktigt att vara uppmärksam på negativa beteenden, säger forskaren Kristoffer Holm, som har tagit fram en guide som kan användas för att förebygga och hantera sådana problem.
Ohövlighet på jobbet kan yttra sig i form av otrevliga kommentarer, avvisanden, att himla med ögonen eller att låta bli att lyssna. Det är beteenden som kan skapa ohälsa.
– Det är ganska vardagliga saker, men det kan eskalera och få tydliga negativa konsekvenser om det inte hanteras ordentligt, säger Kristoffer Holm, biträdande universitetslektor vid Malmö universitet och en av de forskare som tagit fram Hövlighetsguiden, ett nytt stöd för arbetsplatser som vill utveckla sin sociala arbetsmiljö.
Chefer behöver vara uppmärksamma på beteenden i arbetsgruppen och regelbundet lyfta den typen av frågor, anser han.
– Eftersom det kan handla om väldigt subtila beteenden så är det viktigt. Annars är det som anställd lätt att tänka att det inte är så farligt, och något man behöver tåla. Men det kan leda till att man går runt länge i en dålig arbetsmiljö som inte hanteras.
Guiden kan fungera som ett stöd för chefer att arbeta med frågorna i en arbetsgrupp. Den bygger på ett fyraårigt forskningsprojekt och består av en folder, kompletterande material med diskussionsfrågor samt en film.
Forskarnas studier visar att 75 procent anser att de blivit ohövligt bemötta under den senaste månaden – och att ohövligt bemötande kan få negativa hälsoeffekter och på sikt leda till mobbning.
– Arbetsmiljön kan betraktas som mer negativ. Individens välbefinnande och arbetstillfredsställelse minskar, och benägenheten att söka andra arbeten ökar. Det kan också skapa konflikter och påverka samarbetet i gruppen, säger Kristoffer Holm.
I materialet finns konkreta råd, övningar och diskussionsfrågor. En bra start på ett arbete för en hövligare arbetsplats är att som grupp försöka hitta ett gemensamt språk för att diskutera vilka beteenden som är okej och var gränserna går, menar Kristoffer Holm.
– Man kan också försöka titta på om det finns specifika situationer i arbetet där kommunikationen blir pressad eller passerar gränsen, säger han.
Fem steg till en hövligare arbetsplats
Hövlighetsguiden har tagits fram av forskare vid Malmö universitet i syfte att hjälpa arbetsgrupper att tillsammans definiera, stärka och utveckla normer kring respekt och hövlighet. I guiden sammanfattas råden till chefer och medarbetare om hur man kan jobba med hövlighet på arbetsplatsen i fem punkter:
- Skapa ett gemensamt språk. Diskutera vad hövlighet och respekt betyder i er verksamhet. Gör begreppen levande och konkreta. Vad är hövlighet och respekt för er?
- Synliggör och diskutera beteenden. Identifiera både positiva beteenden och beteenden som kan uppfattas som mindre trevliga. Fokusera på handlingar – inte individer. Vad tycker ni är hövligt eller ohövligt på arbetsplatsen?
- Identifiera styrkor och riskzoner. Diskutera vad som fungerar bra i dag och vilka situationer som innebär risk för ohövlighet. Hur kan ett gott bemötande främjas ytterligare? Finns det situationer som är extra stressande eller där risk för missförstånd uppstår?
- Sätt gemensamma mål. Bestäm tillsammans konkreta och mätbara mål för hur ni vill utveckla det sociala klimatet. Vad skulle ni vilja ser mer av i den sociala arbetsmiljön?
- Integrera och följ upp. Håll arbetet levande i vardagen. Integrera samtalen i ordinarie arbetsmiljöarbete och följ upp regelbundet. När och hur följer ni upp diskussioner om den sociala arbetsmiljön?
Hövlighetsguiden finns på Centrum för tillämpad arbetslivsforsknings sajt.
 
         
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
  